onsdag, juli 29, 2009

Nostalgisk tripp tillbaka till Mothers

Den här plattan (släppt i maj 1967) har hängt med länge nu. Jag köpte den när den var relativt ny, jag var ansvarslös tonåring och livet lekte. Jag tycker att Mothers of Invention var som bäst i början av deras historia. Detta är den platta som jag rankar som deras näst bästa - efter det sanslösa mästerverket "We're only in it for the money". Jag älskar det respektlösa och svårförutsägbara anslaget, de galna infallen och den hämningslösa spelglädjen. Ah, jag blir som ung på nytt när jag hör "Plastic people", "Son of Suzy Creamcheese", "Brown shoes don't make it" m.fl. De håller än! Men mest i gång går jag på den instrumentala låten "Invocation & ritual dance of the young pumpkin". Ett sådant gitarrspel har det bara funnits en enda person som kunnat leverera och det var Frank Zappa. Om man någonsin tvivlade på att han var en vass gitarrist redan i början av hans karriär, så räcker det att lyssna på den här låten för att skingra tvivlet. Tänk dig Miles Davis, Frank Zappa och Jimi Hendrix på scenen, jammande tillsammans. Det hade blivit en odödlig klassiker.

Etiketter: ,

5 kommentarer:

Blogger Pierre Falk sa...

Håller med dej. En underbar skiva. Både svår och lätt på samma gång. Det var den första Zappaskiva jag hörde. Han blev lite insnöad på att provocera den amerikanska publiken mot sjuttiotalets mitt och framåt. Något tröttande för nordbor. Men här är han riktigt bra.

8:55:00 em  
Blogger Pierre Falk sa...

Men vänta… blandar du inte ihop "We're only in it for the money" med "Absolutely free"? Eller tänker jag fel?

9:10:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Mig icke förstå. Jag blandar inte ihop dem. "We're only in it for the money" kom ju ut efter "Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band" - alltså senare.

10:14:00 em  
Blogger Pierre Falk sa...

Jag läste fel. Jag skyller på mobilskärmen. Du skriver tydligt att du talar om olika skivor. Jag missade det.

12:32:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Det är dig förlåtet.

5:47:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida