lördag, juli 25, 2009

Att råda andra utan att själv vara perfekt

Stefan Einhorn intervjuades i TV4. Han berättade bl.a. att hans barn kunde skratta åt titeln på hans bok "Konsten att vara snäll". Det är tydligen så, att Stefan Einhorn inte ständigt och jämt är snäll. Hur har han alltså mage att skriva en bok med den titeln, kan man undra?

Jo, det går alldeles utmärkt. Det är inget konstigt. Så är det ofta. Ingen har sammanfattat detta fenomen bättre än Bob Dylan i låten "I and I" (på albumet "Infidels"):
"I've made shoes for everyone, even you, while I still go barefoot."

Den raden är så fylld av djup visdom att jag blir tårögd av rörelse varenda gång jag läser den eller hör den.

Så är det även här, i denna blogg. Tro aldrig att jag inbillar mig känna till svaren på alla möjliga frågor. Jag är ibland lika förvirrad som den simplaste byfåne. Men ibland blixtrar det till, kan jag tycka. Och då vill jag ut med det för att få reaktioner.

Så: även om Stefan Einhorn kanske inte är planetens snällaste människa har han sin fulla rätt att ge ut en bok med titeln "Konsten att vara snäll".

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida