lördag, juli 25, 2009

Dum design. 8 - och ett exempel på smart design

Nu blir jag väldigt tydlig. En av mina käpphästar är kontrastverkan. Jag hävdar, att kontrastverkan är ett klart underskattat pedagogiskt verktyg. Låt mig exemplifiera.

Här nedan ser vi en mörk kopp och en vit kopp. I den mörka koppen finns en mörk dryck och i den vita koppen finns en vit dryck. Det blir ibland svårt att se hur mycket dryck som är kvar i koppen.
Här nedan har vi bytt plats på dryckerna. I den mörka koppen finns en vit dryck och i den vita koppen finns en mörk dryck. Genast blir det mycket enklare att se hur mycket dryck som finns kvar i koppen.
Denna sanning vill jag nu använda vid flera olika tillfällen. Om jag hade tillverkat koppar/muggar så hade jag använt kontrastverkan inuti varje kopp/mugg. Det skulle kunna se ut så här:
Vitsen med de vertikala fälten i svart och vitt är givetvis kontrastverkan. Med en sådan kopp/mugg blir det nästan aldrig några problem med att se hur mycket dryck som finns kvar i koppen/muggen.

Kom ihåg var du läste detta först... Äras den som äras bör...

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida