onsdag, januari 14, 2009

Språkpolisen griper in

Åh, vad jag retar mig på formuleringen "starta upp". Jag får knottror på huden, mitt hjärta slår en volt, jag får mord i blicken. Jag föraktar och avskyr detta uttryck. Antagligen tror de personer som använder den formuleringen att det låter snyggare, mera engelskt och därmed mera "världsvant" än det korrekta "starta".

Kan det vara Rolling Stones' fel? Visste Mick Jagger vad han gjorde när han struttade omkring på scenen som någon med DAMP och flaxade med armar och ben sjungandes "Start me up"?
Insåg han då, att en massa svenskar skulle använda uttrycket "starta upp" för att verka moderna och nytänkande? Förbannad vare Jagger i så fall.

De personer som använder uttrycket "starta upp" borde betala 1.000 kr i böter varje gång de gör det. Dessutom: om man nu säger "starta upp", så borde man väl i konsekvensens namn säga "avsluta ner"?

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Blogger Bloggblad sa...

Hej igen! Det var ett tag sen som jag var här, för jag har fullt upp med att läsa bloggarna som skriver hos mig. Men nu när jag är sjuk ett par dar har jag tid att surfa.

Jag har slutat hetsa upp mig på att allt liksom blir lite finare om man förlänger det. En fråga... låter ju töntigt. Men - en frågeställning, det är fint det.

2:04:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Hej igen!
Ja, du har alldeles rätt.
Och så blir allting lite märkvärdigare och "finare" om man substantiverar verb. Exempel: "pizzor för avhämtning" i stället för "pizzor att hämta".

7:34:00 em  
Blogger Bloggblad sa...

just det - ordet "avhämtning" har jag faktiskt inte ens tänkt på att det nog är lite finare.

Jag får knottror även av de nya uttrycken: sötma, sälta, fetma, syra... Att det var fetma i maten hörde jag Carl Jan G säga i radio. Det ordet var sprillans nytt för mig i den betydelsen. Vad det betyder på den egna magen vet jag sen länge...

12:01:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida