tisdag, januari 13, 2009

En stor norsk tänkare har dött

Arne Naess har lämnat oss. Han var en av Nordens största filosofer samtidigt som han var en av Nordens viktigaste presentatörer av olika filosofier.

Jag minns honom särskilt för böckerna "Empirisk semantik" (som var kursbok när jag läste filosofi i min ungdom), "Ekologi, samhälle och livsstil" och "Anklagelser mot vetenskapen".

Det finns inte många så skarpa hjärnor. Tyvärr verkade han ha blivit - milt uttryckt - lite konstig på gamla da'r. Jag såg en bit ur en TV-intervju där han berättade om sina samtal med dockan Timotei. Det var genant att titta på.

Etiketter:

3 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

På det området är mina kunskaper dessvärre grunda. Jag minns honom mest för att han en tid var gift med Diana Ross.

9:48:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Oops, det var Arne Naess Jr.

7:46:00 fm  
Blogger Jah Hollis sa...

Du ser. Jag visste inte ens att det fanns en senior och en junior. Men tydligen var det inte så länge sedan som jr dog i någon olycka. Så jag hittade en artikel där Diana Ross beklagade sin ex-makes bortgång och trodde att den artikeln var ny.
Men kanske skulle jag misstänkt (vilket jag också gjorde) att en stor filosof och tänkare möjligen inte skulle varit gift med kvinnan som sjöng Baby Love.
Fast det är en rätt bra låt.

9:39:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida