söndag, januari 11, 2009

Jag skall inte klaga, men jag klagar ändå

I stort sett hela den här dagen har gått åt till att plocka undan allt julpynt och städa. Vad är det för liv? Om vi hade haft råd, så hade vi skaffat hemhjälp. Och i morgon skall jag börja jobba igen. Jag känner obehag inför det. Jag trivs inte. Det är det där tvånget att göra saker som jag inte känner för som gör mig nedstämd.

Jag har ända sedan barndomen känt aversion mot allting som begränsar min frihet. Det ligger inbäddat i min DNA-kod. Det rinner i mitt blod. Min första skoldag fick man dra mig iväg till skolan, ty jag ansåg det vara en kränkning utan dess like att beröva mig min frihet på ett sådant sätt.

Men vem är jag att klaga? På det hela taget - relativt sett - är jag som en bortskämd snorvalp. Jag är inte mano-depressiv, jag har inte panikångest, jag är inte schizofren, jag har ingen allvarlig sjukdom, jag är inte drogberoende, jag är inte misshandlad, jag är inte hemlös, jag svälter inte - etc. Och jag befinner mig inte i Gaza. Ändå klagar jag.

Jag klagar på ekorrhjulet. Jag klagar på vattentrampandet. Jag klagar på allt som framkallar min bergfasta och tröstlösa leda. Dagar fogas till dagar, veckor länkas till veckor, månad följer på månad och det ena året är det andra likt.

Men aldrig, aldrig, aldrig - tror jag - skulle jag få för mig att begå självmord. Trots allt tänker jag: Det finns alltid något att leva för. Det finns alltid något att se fram emot. Det finns alltid något som är värt mödan att kämpa för. Det finns alltid något kvar att utforska.

Etiketter: ,

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Folk säger: Man ska inte klaga.

Jag brukar svara: Vad fan skulle vi annars göra?

10:45:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Det finns onekligen alltid något att klaga på.

7:12:00 em  
Blogger Bloggblad sa...

Då är vi väldigt olika. För jag kan klaga på en massa saker, men aldrig på vardagar som händelselösa drar förbi och läggs i minneshögen... eller glöms.

Jag bara älskar vardagar - det rullar på... inget händer... gå till jobbet, städa, diska... Det är ju för fasen LIVET. Okej - jag kunde leva utan städplocket, men jag vill ha vardagar. Det har hänt på tok för mycket i mitt liv som ruckat på vardagstristessen, för vem har sagt att sånt som ruckar på den måste vara bra saker?
Så de dagar då inget händer - då är jag nöjd.

2:09:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Njae... Jag tänker ungefär som Ulf Lundell i "Skandinavien" (på det mästerliga dubbelalbumet "På andra sidan drömmarna"):
"Säj som det är, säj som det är
du har lust till nåt annat
Du börjar bli gammal".
Jag tänker vidare: "Är det här allt? Ska de' va' så här resten av livet? Var kan man klaga?"

8:03:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida