måndag, januari 05, 2009

Flinka fingrar

Äsch - jag kan inte låta bli. Nu länkar jag till ett YouTube-klipp igen. Det är simpelt, men jag försvarar mig med att jag kanske får ytterligare någon person att köpa en platta med Erroll Garners musik. (Tidigare bloggpost t.ex. här.)

Här ser vi en mästare i aktion. Det ser så lekande lätt ut. Han nästan stod upp vid pianot. Hans hållning var helt annorlunda än den klassiske pianisten Glenn Goulds. Gould nådde ju knappt upp till tangenterna med sin krökta rygg - så lågt som han satt. Men Garner och Gould hade grymtningarna och hummandena gemensamt. Båda var en plåga för inspelningstekniker.
För Erroll Garner var kanske detta bara "ännu en dag på jobbet". Men, oj, vilken vardagsnivå i så fall!

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Pierre Falk sa...

Du lider av samma problem som jag. Jag har under december månad inte länkat till någonting upphovsrättsskyddat.

Men då och då inser man att t.ex. YouTube är det enda sättet man har att få andra att inse sådant som är riktigt bra. Jag får se hur länge jag klarar mej.

8:36:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Ja, det är ett problem. Ett i-landsproblem, men dock ett problem.

9:38:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida