lördag, januari 03, 2009

Förlorad i Jane Austen

Självklart följer jag den nya TV-serien "Lost in Austen". Det är ett mycket smart grepp - att göra en ny serie baserad på en tidsresa tillbaka in i en äldre och världsberömd serie. Vi är många som ingår i Jane Austen Fan Club och jag ser inget stötande i detta djärva grepp. "Lost in Austen" är en snudd på genial blinkning till framför allt "Stolthet och fördom".
Sedan är det ju inte fel att Jemima Rooper är alldeles perfekt i rollen som miss Amanda Price. Om någon skulle undra vad jag menar med begreppet "fulsnygg", så kan jag exemplifiera med Jemima Rooper. Hon är inte s.a.s. klassiskt bildskön, men hon har en oerhörd utstrålning som gör att hon är snygg även om hon är - vad vissa skulle kalla - ful.

Men det som gör den här serien så sevärd är att teamet bakom den besitter sådan makalöst bra fingertoppskänsla för miljöer, tidsanda och anakronistiska förvecklingar.

Jag tror, att jag vågar hävda detta redan halvvägs: Här har vi en ny TV-serie att plocka in på listan över TV-historiens bästa serier! Endast från England kan vi vänta oss sådana mästerverk.

Etiketter: ,

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag älskar verkligen den serien :-D Fast tyckte mest om de första två avsnitten, det blev för hafsigt gjort mot slutet tycker jag. Finns det några liknande serier där ut måntro? :D

9:42:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida