lördag, november 01, 2008

Några rader om några bilder

Det är inte busenkelt att fotografera med en digitalkamera. Jag har många gånger blivit besviken på den automatiska inställningen. Skärpan hamnar på fel objekt, det blir konstigt ljus m.m. Då tänker man ju, att det kanske blir bättre om man kopplar bort automatiken och väljer inställning efter avstånd, ljusförhållanden m.m. Inte. Jag blir besviken i vilket fall som helst. Det var bättre förr. Med min första systemkamera - med extra tele- och vidvinkelobjektiv - kunde jag verkligen ta bra bilder.

Här kommer nu några bilder som jag tog tidigare i dag. Alla bilder utom den sista är tagna utan automatiken. Och de är kassa allihop, om ni frågar mig. Tja, möjligen kan den första bilden bli godkänd. Det är lite undergångsstämning över den. Eller är det tvärtom? Kan man se den som en symbol för att det finns en liten strimma ljus mitt i allt det dystra?
Nedan: en kaja sitter och vilar på en stolpe.
Nedan: en annan kaja går och letar efter något ätbart bland all tång.
Nedan: några måsar planerar nästa fisketur?
Den här sista bilden ovan är jag nöjd med, trots att skärpan inte är den bästa.(Copyright: Thomas O.)

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida