lördag, september 27, 2008

Smakexperter är inte tillförlitliga

Vem i hela världen kan man lita på? Följande bekräftar bara vad jag länge har misstänkt. Det där med att sätta betyg på viner och rekommendera dem till olika sorters mat är inte särskilt tillförlitligt. Den här boxen köpte jag tidigare i dag:
Enligt tillverkaren själv - får man förmoda - passar detta vin till struts (!), biff, grillad kyckling och grönsaker från Medelhavet. Se själv:
Vad rekommenderar då Systembolaget? Jo: till kyckling och fläskkött. Ingenting om struts, biff eller medelhavsgrönsaker:
Och vad säger en annan hemsida som väl påstår sig komma med expertutlåtanden? Jo: exakt samma som Systembolaget. Det är kanske inte så konstigt, eftersom bakom "bottleshop247.com" står vinospritbolaget. Men, vänta nu... Det står också att detta vin passar till asiatiskt, nötkött och pasta:
Så? Vad lär vi oss? Kanske detta: när någon påstår sig vara expert på smaker, så bör vi ta det med en nypa salt.

Etiketter:

3 kommentarer:

Blogger Thomas O. sa...

Det här vinet passar faktiskt bra till "Flygande Jakob", kan jag meddela.

11:23:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Samma sak gäller väl s.k. börsanalytiker och många andra "experter". Grejen är väl att låta som att man vet vad man snackar om.. Det enda säkra med viner är att hitta en sort som man gillar och hålla sig till den. Kan rekommendera en billig sort som ...jag glömt namnet på, men den var god..

9:56:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

När jag var 18 eller nå't drack jag Parador och tänkte "Aldrig mera rödvin". Det är ju bra att man kan komma på andra tankar.

7:13:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida