måndag, augusti 25, 2008

Språkpolisen ingriper

Här kommer jag skadeglatt med pekpinnen i högsta hugg. I dagens lokala "drake" stod det så här: "(...) allmänheten larmade polisen om en bil i centrala orten som uppträtt misstänksamt."

Det skulle jag gärna ha sett. Hur ser en bil ut när den uppträder misstänksamt? Kan en bil över huvud taget uppträda? Och hur kan den vara misstänksam? Det förutsätter att den kan tänka. Det måste ha varit en sensationell bil.

Jag vet inte vem den ansvarige skribenten är, men jag förutsätter att om nyheten hade skrivits av någon prao-elev eller liknande, så hade väl någon korrekturläst och rättat till? Om stycket är skrivet av en utbildad journalist, så undrar jag vad de sysslar med på journalistutbildningen.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Spectatia sa...

Hehe! Påminner mig om några lokala parkeringsregler jag läste för ett tag sedan, där det stod något i stil med att "bilar får endast parkera 24 timmar i sträck, och husvagnar hänvisas till särskilld uppställningsplats".

Känns som någon hade tittat för mycket på den där Disneyfilmen Bilar/Cars...

10:22:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Ja. Man skulle kunna ha särskilda parkeringsplatser för deppiga bilar, för klämkäcka bilar, för dumdryga bilar, för ... etc. Det är bara fantasin som sätter gränser.

8:16:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida