lördag, juli 12, 2008

Intryck från London. 2

Även detta är en del av London:
Så även detta - som nedan. Jag kan tycka, att en stad som inte håller förfallet stången är en stad med problem. Och jag skulle få se många platser där underhållet hade glömts bort eller helt nonchalerats.
Så här - nedan - kan statyn på Piccadilly Circus te sig. Jag tog bilden ur en vinkel där ingen reklam syntes i bakgrunden. Jag fick välja min placering med viss omsorg... Om man vill bli uttröttad av att se på rullande reklam, så är Piccadilly Circus ett bra ställe att befinna sig på.
Om man är i London bör man väl ändå besöka Carnaby Street - så känt under 60-talet. Så här såg det ut där denna regniga julidag anno 2008:
Jag åkte till London för att kolla att Lars-Åke Madelid skrev rätt i "Roadrunner". (Ironi) Allvarligt talat så blev jag nyfiken på att besöka en del av alla de platser som nämns i boken. (Tidigare bloggpost om detta.) Och jag kan glatt konstatera, att Madelid har gått grundligt till väga. Man kan utan överdrift påstå, att boken "Roadrunner" är ett gediget arbete. Himmel, vad den mannen måste ha jobbat med faktakontrollen! Nå, bilden nedan är tagen vid Kingly Street 9. Här fanns en gång "Bag O'Nails" - stället där Jimi Hendrix fick Jeff Beck att börja tänka på att söka sig ett annat jobb...
Här nedan ser vi huset på adress Wardour Street 90. Här låg en gång "Londons kanske mest berömda rockklubb, Marquee Club". ("Roadrunner", s. 36)
Bilden nedan är tagen vid Margaret Street 48-50. Här låg en gång "Speakeasy" - en partyklubb där Jimi Hendrix och Eric Clapton kunde sitta tillsammans för att se andra uppträda. (Källa: "Roadrunner") "Far out", kan man säga.
Det här stället nedan ligger vid Piccadilly Circus och innehåller det mesta du kan tänka dig när det gäller CD-album och filmer m.m. Jag som brukar tycka att NK:s skivavdelning är imponerande... Pyttsan. Den är amatörernas afton i jämförelse med det här "plejset":På detta övergångsställe nedan gick The Beatles en gång vid en paus under en inspelning. Vad är märkvärdigt med det? Jo, den lilla promenaden blev förevigad på omslaget till albumet "Abbey Road" och liksom med så mycket annat som förknippas med The Beatles tolkades omslaget på en massa olika sätt. Jag har tidigare bloggat t.ex. här om Abbey Road.
Det här var det närmaste jag kom Abbey Road Studios och jag lär aldrig komma närmare: Varför kom ingen ut på trappan och frågade om jag ville göra en provinspelning?

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Det har kanske sina randiga skäl och rutiga orsaker, som man brukar säga. :-)
Marquee lyckades jag besöka en gång i tiden medan det fortfarande spelades bra musik där.

7:55:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Respect!

8:12:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida