lördag, juli 12, 2008

Intryck från London - en sorts inledning

I'm back. Vi har varit i London några dagar. Jag tänker nu blogga om detta. Denna första post får bli en sorts inledning till den följetong som kommer.

Att resa planlöst och ta dagen som den kommer är inget för mig - i alla fall inte om tiden och kassan är begränsad. Om jag hade varit snuskigt rik och haft hur mycket tid som helst - tja, då hade jag tagit dagen som den kom och bilat genom Europa. Men nu var läget inte sådant. Vi hade fyra dagar på oss i London. Vi trodde väl lite naivt att vi skulle hinna med det vi hade planerat. Det gjorde vi inte. Låt mig uttrycka det så här: London är en gigantiskt stor stad. Stockholm känns som en löjlig förort i jämförelse. I London kan du åka tunnelbana i tre kvart från en sevärdhet till en annan - och då är du ändå kvar i centrala London. Det är mycket svårt att få grepp om London. Därför måste man läsa på innan man åker dit. Och då kan man förslagsvis läsa i denna bok:
Många tror, att den här serien "Första klass reseguider" är så himla fantastiskt bra och oslagbar och totalt heltäckande och allt möjligt. Det är inte sant. En bok som gärna vill utge sig för att vara "förstklassig" är inte förstklassig i mina ögon om den saknar vissa elementära saker i sitt register. I den här bokens register finns t.ex. inte namnet Abbey Road. I min begreppsvärld är det elementärt att ha med begreppet Abbey Road i registret till en bok om London. Det finns visserligen inte heller med i boken nedan, men den är ändå bra att komplettera med:
Det som kan sägas vara bonus med den här boken är den extra utvikskartan och guiden. Mycket bra!

Och om man skall åka tunnelbana i London - och det lär bli svårt att undvika - så skall man köpa en sådan här en-dags-biljett (Här lite större än naturlig storlek): Man tjänar snabbt in kostnaden för en sådan. Denna biljett kostar som synes drygt 5 pund och då kan man alltså åka hur mycket tunnelbana som helst under en dag. Och jag lovar: Om du tror att du kan promenera genom London från sevärdhet till sevärdhet och beta av alla sevärdheter utan att någon gång använda tunnelbanan... ja, ja, "Good luck", säger jag då.

Men trots att vi var lite pålästa före resan och dessutom köpte en-dags-biljetter för tunnelbanan hann vi inte med allt vi ville hinna med. Så t.ex. missade jag nu British Museum, British Library och Tate Modern. Att hinna med allt man vill i London under fyra dagar kräver stenhård planering och disciplin.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida