måndag, juni 30, 2008

Dagens irritationsobjekt - i plural

Jag har varit bortrest. Därför denna torka. Nu är jag tillbaka - och sur.

I dag har jag varit irriterad på folk. Jag har retat mig på bl.a. följande.
1. En man på biblioteket som helt fräckt lade beslag på en tidning som jag höll på med
2. En annan man på biblioteket som pratade högt och ljudligt och gjorde sig viktig i sin mobiltelefon
3. En ung tjej på biblioteket som babblade högt och ljudligt och gjorde sig viktig i sin mobiltelefon
4. En medelålders kvinna som gick förbi busshållplatsen med stavar - men hon kunde inte gå stavgång ty hon kunde lika gärna ha gått utan stavar
5. En töntig cyklist på en trottoar som är avsedd endast för fotgängare
6. En fjant med för korta långbyxor (eller för långa kortbyxor?) och för stora sandaler.

Man får alltid anledning att fråga sig: Vad är det med folk? Man kan frestas att instämma med Stikkan Andersson som en gång sade: "Folk är inte så dumma som man tror. De är dummare."

Vi tar punkt för punkt.
1. Magdalena Ribbing och andra experter på vett och etikett, gott omdöme, hänsyn och god stil skulle gråta blod om de fick se vissa saker som kan försiggå på offentliga platser
2. Finns det något mera fåfängt än en man som tror att hans synpunkter meddelade i en mobiltelefon kan förändra världshistorien?
3. Finns det något mera egotrippat än unga tjejer som bara babblar helt andefattigt i ett i ett?
4. Hur svårt kan det vara att lära sig gå stavgång korrekt? Det duger inte att släpa stavarna efter sig! Skall det vara så svårt att fatta att man måste använda en viss dos energi och ta ut svängarna ordentligt?
5. Varför är vissa cyklister helt idiotiska när det gäller trafikvett? Skall det vara så svårt att fatta t.ex. att många trottoarer är avsedda endast för fotgängare?
6. Vissa stunder är jag beredd att hålla med Mats Gellerfelt som en gång i TV menade, att det lättklädda sommarmodet är hemskt att skåda. Och jag skulle vilja tillägga: Hur kan kvinnor tända på män som går i pajasbyxor och har sandaler stora som båtar?

När det gäller personerna under punkterna 1 t.o.m. 3 ovan, så kan man påstå att de har detta gemensamt: De tror att de är mycket viktigare än vad de verkligen är. Någon borde banka dem i huvudet med Jantelagen.

Etiketter: , , ,

2 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Underbart att någon vågar vara så politiskt inkorrekt att man törs föreslå att man ska banka folk i skallen med Jantelagen.
Och somliga borde ta mig tusan vid vite förbjudas att använda mobiltelefon på offentlig plats!
:-D

3:38:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Tackar, tackar! Straffet kan vara 1.000 kr per talad minut. Pengarna borde gå till pensionärerna.

8:36:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida