måndag, juni 23, 2008

Ett subjektivt proggurval

Min hulda maka och jag tänkte bränna en proggplatta. Ur den här dubbel-CD:n valde vi ut ett gäng låtar som får plats på en CD. Det är jag som har busat till det med omslaget. Jag har multiplicerat originalomslaget med 9. Det tycker jag var lite vitsigt. Alla är likadana. Jag menar, att proggen inte var så himla tolerant mot individuella avvikelser som många kanske tror.
Dessa bitar enades vi om (vår numrering):
1. Hoola Bandoola Band: Vem kan man lita på?
2. Peps Blodsband: Falsk matematik
3. Contact: Samma vindar samma dofter
4. Nynningen: För full hals
5. Blå Tåget: Den ena handen vet vad den andra gör (Staten och kapitalet)
6. Sånger om kvinnor: Vi är många
7. Nationalteatern: Livet är en fest
8. Ragnar Borgedahl: Hum, hum från Humlegården
9. Dan Hylander: Farväl till Katalonien
10. Tältprojektet: Vi äro tusenden
11. Sillstryparen: Doin the omoralisk schlagerfestivalblues
12. Ola Magnell: Påtalåten
13. Sånger om kvinnor: Vi måste höja våra röster
14. Nationalteatern: Hanna från Arlöv
15. Contact: Hon kom över mon
16. Philemon Arthur & The Dung: In kommer Gösta

For the record: Jag ville inte ha med Contacts "Hon kom över mon" - med motiveringen att texten är hemskt mullig mansgrisig. Det var frun som envisades. Så det kan bli.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Thomas O. sa...

Tillägg: Numreringen är ingen rangordning. Det handlar bara om i vilken ordning låtarna förekommer på de två originalabumen.

9:17:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Lite mystiska titlar på en del av låtarna på den här dubbel-cd:n. Påtalåten får heta Påtarlåten och Hanna från Arlöv heter Hanna från Arnlöv. Hm!
Sedan heter ju schlagerlåten Doin´the omoralisk Schlagerfestival, utan något "blues" på slutet.
Själv ser jag helst inte att man lämnar Träd, Gräs och Stenar utanför en komprimerad samling.
Sedan fanns det ju gott om band och artister som inte var så uttalat politiska i sin musik, men som var sant progressiva. Jag tänker till exempel på Älgarnas trädgård från Göteborg och Ragnarök från Kalmar.
Jag kan verkligen rekommendera den här boken:
www.bokus.com/b/9789189136229.html

Genom den inser man hur mycket mer proggen var än den politiskt renläriga textbaserade musiken som till exempel Hoola Bandoola Band stod för.

9:19:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida