lördag, april 12, 2008

Be för mera och skönare sex?

OK. Nu kan jag väl få kommentera tidningsartiklar igen? Den här artikeln är intressant. Det är så typiskt att danskarna hinner före oss. Det är ofta så. Danskarna kommer på bra idéer och sedan hakar vi på - långt efter. Frågan är väl närmast hur lång tid det skall ta innan vi hakar på. Jag kan mycket väl tänka mig att man i kyrkans förbön ber för alla äkta par som håller på att mista "glöden" att de skall få större lust till varandra. Det är givetvis inget fel i att makar har sex med varandra - "bara" för sexets skull, utan tanke på att skaffa barn. Det var bl.a. Kay Pollak som ville inbilla oss att präster i Svenska kyrkan anser att det är skuldbelagt - i filmen "Såsom i himmelen", med dess taffliga personskildring. Det finns inget här att skämmas eller känna skuld för. Det finns nämligen inget vackrare och finare två människor kan ge varandra än fysisk kärlek som båda är "med" på.

Och när detta väl är skrivet, så kan jag tycka att Expressen fegade när de valde en sådan påklädd och oskyldig bild på ett kärt par. Varför inte visa en icke upphovsrättsskyddad bild på ett naket älskande par? Det måste inte bli provocerande porr bara för att det är naket.

OK, jag erkänner: det här är inte lätt. Det är en svår balansgång. I ena stunden kan jag tycka att det är för mycket sexfixering i vissa tidningar. I nästa stund kan jag tycka att man är onödigt pryd i samma tidningar. Säger jag då emot mig själv? Njae, inte nödvändigtvis. Sex är onekligen något som engagerar många... Man kan inte tiga ihjäl det - varför man nu skulle vilja det. Den springande punkten är väl om sex presenteras med finess eller inte. Jag tycker att man har löst det smakfullt och med finess t.ex. på den här sidan.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida