måndag, februari 11, 2008

Ännu en bok som skall göra dig till en "helare" människa

Den här bokens innehåll har jag tagit till mig utan att ha läst boken. Det räcker för mig att läsa kapitelrubrikerna och bläddra lite förstrött. Jag vet då vad författaren vill ha sagt.
Ty jag har läst en massa sådana här böcker innan. Alla säger ungefär samma saker. Det är business detta. Det är lätt att åstadkomma en sådan här bok. Det är bara att använda gammal skåpmat, man tar lite här och lite där, blandar och ger. Här är det 52 "tekniker". Det hade lika gärna kunnat vara 38 tips eller 75 trix. Egentligen är det samma innehåll som kommer ut om och om igen - men med olika blandningar.

Här är några typiska kapitelrubriker: "Olika typer av intelligens", "Använd dina sinnen", "Övervinn hinder", "Tid för eftertanke", "Använd din intuition", "Känslorna har betydelse", "Ge och ta kritik", "Vinna-vinna-lösningar" och "Lär dig säga nej". Suck. Jag har läst allt det där så många gånger förr i så många olika sammanhang. Du kan prenumerera ett år på någon tidskrift som "Må bra" eller "Hälsa", så har du fått ungefär samma information. Och så kör man ett varv till lite senare. Kom och köp konserverad gröt...

Det här är samma fenomen som gör att marknaden översvämmar av böcker om matlagning, hundskötsel och en hel del annat. De behoven verkar aldrig bli tillfredsställda. Jag kan nämna flera författare som här har hittat en guldkalv. De skriver i princip samma bok om och om igen - och tjänar storkovan på varenda en.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida