torsdag, januari 10, 2008

På väg genom "Klassiker "

Det finns anledning att återkomma till den här. Boken är inte fullt så bra som jag hade väntat mig. Jag får s.a.s. träsmak av att läsa den. Den är långa stunder onödigt omständlig, torr och humorbefriad och känns som en tungrodd eka. Jag hade väntat mig att allting skulle vara lika bra som t.ex. "Kan man vara kristen?", men så väl är det inte. Det är kanske fel av mig att "läppja" den här boken. Den kanske skall slukas med stora tuggor. Hur som helst: "Kan man vara kristen?" är den bok som hittills i läsningen håller måttet bäst och därför tänker jag nu citera. (Sidonumren hänvisar alltså till "Klassiker".) Jag hävdar inte, att han här har rätt i alla lägen. Men jag hävdar, att det han här har skrivit är mycket intressant. Vid ett senare tillfälle - när jag har läst ut boken - återkommer jag i detta angelägna ämne.

"(...) kristendomen är en kämpande religion. Den tror att Gud har skapat världen (...) på samma sätt som en diktare skapar ett verk. Men den tror också att det är mycket som gått snett i den värld han skapat och att Gud söker - och det mycket ivrigt - förmå oss att rätta till det på nytt." (s. 38)

"(...) det är den fria viljan som gjort det onda möjligt.
Varför har Gud då gett dem fri vilja? Därför att den fria viljan är det enda som möjliggör kärlek eller godhet eller glädje, och den är värd att äga även om den också möjliggör det onda." (s. 42)

"Kristendomen är så gott som den enda av de stora religionerna som helhjärtat bejakar kroppen - som anser att materien är god, att Gud själv en gång iklädde sig en mänsklig kropp (...) Kristendomen har mer än någon annan religion förhärligat äktenskapet, och nästan alla världens stora kärleksdikter har skapats av kristna." (s. 67)

"Alla de värsta njutningarna är rent andliga: skadeglädjen när man tillfogat andra något ont, självförhävelse och överlägsenhet, skvaller, sadism." (s. 68)

"Den kristna uppfattningen innebär inte att det skulle vara något fel med den sexuella njutningen, lika litet som med njutningen i att äta." (s. 69)

"Enligt kristna lärare ligger alla lasters kärna, själva det ur-onda, i högfärden. (...) Det var genom högfärd som Lucifer blev djävulen. Högfärd leder till andra laster; den är det absolut gudsfientliga själstillståndet." (s. 77)

"Varje kristen skall bli en liten Kristus. Hela syftet med att bli en kristen är helt enkelt ingenting annat." (s. 105)

Etiketter: , ,

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Mycket intressant. Måste tillstå min stora obildning genom att erkänna att jag inte kände till denna bok. Men nu ska den införskaffas och läsas.

11:47:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida