fredag, november 30, 2007

Tradigt om traditioner

Dags igen. Same procedure... Nu är det åter tradigt tjafs om julavslutning i kyrkan. Vissa rektorer tycker, att skolorna får fira avslutningen i matsalen. Man vill ju inte utsätta eleverna för religiös påverkan. Om eleverna har avslutningen i kyrkan, så kanske prästen säger något om Gud. Bevare oss väl! (Ironi) Det är som om barnen skulle bli hjärntvättade av att ordet Gud nämns en gång om året.

Jag tycker det hela är ganska löjligt. Det handlar egentligen om traditioner. Förr gav jag inte mycket för traditioner, men nu tycker jag de är värdefulla. De ger en sorts förankring och känsla av sammanhang. De är en sorts grundbultar, ett slags fundament. Traditioner är nästan som ekrar i ett cykelhjul - alltså ett sådant hjul som har ekrar. Tar du bort den ena ekern efter den andra, så säckar hjulet ihop och du kan inte längre cykla. Vad skulle hända om vi slutade fira jul,
nyår, påsk, midsommar etc.? Behåll traditionerna! De har ett egenvärde.

Etiketter:

3 kommentarer:

Blogger Spectatia sa...

Personligen tycker jag få saker är så högtidsstämda och vackra som högtider i kyrkan, men jag tycker samtidigt att ingen ska behöva delta i religiösa markeringar som baseras på en tro de inte delar.

8:11:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Var är tvånget? Förs man bort av polis om man inte sjunger med i psalmerna? Vari består det hotfulla? Kan man inte prova att bara vara en observatör? Jag kräver inte förbud för politiska debatter på TV trots att jag hatar dem. När jag var ateist och satt med i kyrkan vägrade jag be och sjunga psalmer. Jag bara teg. Konstigare än så är det inte.

11:30:00 fm  
Blogger Spectatia sa...

Absolut, mycket bra strategi att i så fall inta observatörsposition om man kan. Men det är inte alla som klarar det, och jag kan inte hitta argument för att låta bli att respektera dem som känner att det är svårt.

1:03:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida