måndag, december 31, 2007

Darwin, kackerlackor m.m.

Alltså, det här med Darwin och hans teorier... Jag kan inte riktigt släppa det. Jag är ingen vetenskapsman. Jag bara tänker lite. Och man har väl rätt att ställa frågor, eller? Om nu hans teorier stämmer - hur kan det då komma sig att kackerlackor, gråsuggor, igelkottar m.fl. ganska "enkla" djur har lyckats klara sig så bra genom miljontals år? Läs t.ex. detta om kackerlackor. Där står bl.a. så här: "Kackerlackorna är gamla insekter. De hade sin storhetstid under karbontiden (300 miljoner år tillbaka). Men var redan då en god evolutionär skapelse i naturen och den har bibehållit sitt utseende in i våra dagar. Troligtvis kommer de även att klara sig väl i framtiden." Att vara en kackerlacka är kanske så högt man kan komma på Darwins evolutionsstege? (Minns en text av Mick Jagger: "bedbugs uptown"...)

Och så detta med upprätt gång på två ben... Hur kan det komma sig att inte dessa figurer på bilden nedan (eller pingviner...) har fått en bättre hjärna så att de kan styra och ställa över alla andra levande varelser? Du kan läsa om surikater t.ex. här. Av den artikeln får vi lära oss bl.a. att de lyckas överleva många yttre hot p.g.a. sin goda samarbetsförmåga. Jag vet, jag vet... De har inga tummar och fingrar som skulle ha underlättat för dem att använda verktyg. Användandet av verktyg är ju ett tecken på viss intelligens (men man kan tvivla ibland...). Vissa fåglar har dock observerats använda verktyg med hjälp av näbb. Så...?
(Bilden är hämtad från en länk på denna sida.)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida