lördag, december 29, 2007

Tvilök

Nu blir det nästan som att svära i kyrkan eller att spotta i motvind. Jag måste bara ut med det: Jag är så trött på vitlök. Det är vitlök hit och vitlök dit. I alla möjliga och omöjliga sammanhang skall vitlök blandas i. Nu är det lika vanligt med vitlök som det förr var med salt och vitpeppar. Vad är det för dumheter?

Vitlök är den misslyckade kockens räddningsplanka nr 1. Om du inte kan laga mat, så kan du alltid fläska på med vitlök. Ingen klagar så länge något doftar och smakar vitlök. Vitlök är vår tids heligaste krydda.

Tvi! säger jag. Nu vill jag i stället göra reklam för tre kryddor som orättvist hamnat i skymundan, tre kryddor som mycket väl kan användas oftare och förgylla tillvaron: dragon, rosmarin och timjan. Underbara kryddor!

Etiketter:

3 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Jag trodde den värsta vitlöksvågen var över. Den där det serverades vitlökssill och vitlöksglass. Urk!
Men i rätt dos på rätt plats är vitlök godis.
Oregano är inte så dumt heller, fastän de flesta kanske bara ser den som pizzakrydda.

4:07:00 em  
Blogger ZZZZ - vilande sa...

En stooor vitlökspust på dig ;)
/gina

9:59:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Båda: Vitlök är i alla fall bra till att hålla vampyrer borta.

11:44:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida