lördag, december 29, 2007

Var Darwin slarvig?

Jag är inte så himla övertygad om att Darwin hade rätt. Vad är det t.ex. för snack om "survival of the fittest" - ett uttryck som ibland hänförs till Herbert Spencer och ibland till Darwin? Jag kom att tänka på det uttrycket och på Darwin medan jag råkade "halka in" på detta TV-program som gick på Julafton:
Om Darwin hade haft rätt, så skulle inte den där ynkliga lilla, svaga och sämst anpassade andungen ha klarat sig. Vad jag kom att tänka på när jag såg detta rörande program var att den där lille eftersläntaren som alltid var sist och klenast och trögast av alla faktiskt verkade vara den mentalt starkaste. De andra ungarna gjorde ju allting i flock. Den lille klene klarade sig på egen hand, förlåt: vinge. Han lärde sig ju faktiskt flyga praktiskt taget helt själv utan hjälp av någon annan!

Nej, Darwin, jag tror du tänkte fel. Det handlar inte om att de bäst anpassade vinner. Det handlar om att de som har den starkaste kämparglöden klarar sig bäst. Kalla det gärna jävlar-anamma. Eller kalla det tro. Den där lilla ynkliga andungen hade en inre drivkraft som gjorde att han klarade sig mot alla odds.

Denna min lilla hypotes får stöd på annat håll. En bekant till mig berättade om en liten pojke som hade en väldig puckel som växte och hotade att kväva honom. Han blev omhändertagen och opererades. Han kämpade på. Han misslyckades med studenten ett antal gånger, men gav inte upp. Så småningom klarade han studentexamen och började en eftergymnasial utbildning. Där gick han ut som etta med makalösa betyg. Nu är han oerhört framgångsrik inom sitt yrke - mot alla odds. "Survival of the fittest"? Äsch.

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ta och läs Krapotkins "Om inbördes hjälp". Han försökte ju ge Darwin svar på tal.

Crister

Och Gott Nytt År!

8:36:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

OK - bra tips! Tack! Och Gott Nytt År!

11:05:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Mycket intressant bloggpost. Jag hade inte tänkt på detta innan men är övertygad om att din teori är riktig. Drivkraft, kämpaglöd, jävlaranamma betyder så oerhört mycket, historien är full av exempel på det. /Janne

12:54:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Tack, Janne! En väldigt duktig basebollspelare påstod, att psyket betyder 90 % och träning och skicklighet 10 %.

3:04:00 em  
Blogger ZZZZ - vilande sa...

(Utan att ha lusläst Darwin) kan inte "the fittest" också avse mentala gåvor?
/gina

10:04:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Gina: Jag undrar det. Kackerlackan är ett av de djur som har överlevt längst...

11:42:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida