onsdag, november 07, 2007

Dagens gnäll. 2

I min enfald trodde jag, att präster bör föregå med gott exempel. Men jag har fått ändra mig på den punkten. Jag har sett och hört präster bära sig elakt och intrigerande åt - särskilt mot andra präster. Det handlar om sofistikerade nålstick och insinuationer - svåra att försvara sig mot.

Exempel: "När du har tänkt färdigt i din kammare" betyder underförstått: "Du som är så korkad behöver extra lång betänketid. Ta den tid du behöver, så får vi se sedan vad du kommit fram till."

Vad är min poäng? Jo, att präster borde vara snälla och toleranta (även) mot varandra. Det är inte alla gånger fallet. Det är ju känt att Svenska Kyrkan verkar vara en ganska problemfylld arbetsplats. Anställda kan intrigera mot varandra, gå bakom ryggen på varandra och sprida falska rykten etc. Vart tog det kristna kärleksbudskapet vägen mitt i allt detta?

Etiketter: ,

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Präster är nog som folk i allmänhet, även om de i sin yrkesroll bara är tillåtna att visa den "hyggliga" sidan, utåt.. Undantaget är de som inte accepterar kvinnliga präster, de är definitivt VÄRRE än folk i allmänhet, påstår jag. Tänker på prällen som klistrade "ollad"-lappar överallt på sin nya kvinnliga kollegas rum, talibanfasoner, som dessvärre är följden av att det inom kyrkan är accepterat (=många tycker att det är en "samvetsfråga") att göra en alldeles egen tolkning av bibeln som går tvärs emot kyrkans officiella syn.

11:09:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida