söndag, augusti 05, 2007

Intryck från Irland - en sorts sammanfattning

Jag har hittat en ny kärlek: Irland. Jag föll pladask, utan hämningar. I fyra år har jag trott att Skottlands natur inte går att överträffa. Nu vacklar jag. Det får bli oavgjort Skottland-Irland när det gäller naturupplevelser. När det gäller whiskyn vinner Skottland. När det gäller mysfaktor vinner Irland.

Att köra bil genom ett landskap är en upplevelse som förstärks med bra musik. Så även på Irland. Vi lyssnade på - förutom de redan nämnda Ulf Lundells "På andra sidan drömmarna" och antologin "Most wanted Irish" - Van Morrison, The Pogues, The Dubliners, The Waterboys, The Chieftains m.fl. Alla upplevelser blev mycket starkare p.g.a. denna musik.

Att jogga på resmålet förstärker närvarokänslan. Jag joggade i Galway, Donegal och Portrush. Jag ångrar inte ett enda löpsteg. Det är underbart att jogga på en strandpromenad, direkt på sandstranden eller längs med en vik. Mina skönaste joggingstunder har jag haft just på eller intill stränder - i Skottland, Italien, Spanien, Polen och Irland. Att se och höra vågornas ständiga brus gör mig barnsligt lycklig.

Bed & Breakfast-ställena på Irland är nog generellt sett väl värda pengarna. Det är inte särskilt dyrt att betala sisådär 30-34 euro per person och natt när standarden är nästan som på hotell. Rent generellt är det nog dock så, att man får mera för pengarna ute på landsbygden än inne i t.ex. Dublin. I Portrush betalade vi 30 pund per person och natt, men det var inget överpris - med tanke på miljön och omgivningarna. Däremot kan andra saker vara dyrare på Irland än här hemma i Sverige. Du får t.ex. räkna med att en ordinär pizza kan kosta runt 12 euro. (I min hemstad kan jag äta mig proppmätt på en pizza för 50 kr.) Maten vi åt på restaurangerna var nästan utan undantag väl tillredd och rikligt tilltagen. Och irländarnas "fries" eller "chips" måste vara världsbäst!

Resehandböcker skall man ta med en nypa salt. Vi läste i vår bok att en särskild restaurang i Galway skulle vara exceptionellt bra. I helsike heller. Maten var medioker och servitrisen plockade bort såsen innan vi var klara med den - utan att säga något! I samma bok stod det, att irländska frukostar är så väl tilltagna att man inte behöver äta mera förrän sent på eftermiddagen. Snick snack. Jag är visserligen - som man säger - "stor i maten", men inte katten var irländska frukostar osedvanligt mättande. Du kan äta dig mera mätt på en frukostbuffé i vilket svenskt hotell som helst. (För övrigt intog jag mitt livs mest makalösa frukost på ett Scandic-hotell i Köpenhamn för några år sedan.)

Nå, hur är det då med irländarna? Är de trevliga? Om man nu över huvud taget kan dra någon slutsats efter en veckas vistelse i ett annat land? Ja, då vill jag påstå, att de irländare vi hade att göra med var mycket trevliga och lätta att prata med. Och irländska pubar... Du kan bara kliva rakt in utan att beställa något och stå där och digga kvällens live-konsert och sedan gå ut igen efter en stund utan att någon höjer det minsta på något ögonbryn. Men det finns en dold agenda: man bör köpa minst en öl om man tänker befinna sig i lokalen. Vidare: jag har aldrig tidigare sett så många människor häva i sig den ena "stora starka" efter den andra utan att de blev nämnvärt berusade. Tål de hur mycket som helst? Eller är ölen utspädd? Hur som helst: är du på Irland, så måste du gå på pub! Stämningen går inte att få ner på pränt.

Åter igen: naturscenerierna på Irland är något av de mest makalösa jag har upplevt. Jag tänker spinna av njutning när jag tänker på dem fram tills nästa vår.

Saw far, saw God.

Etiketter: , ,

6 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Välkommen i klubben. Jag har själv varit på Irland närmare tio gånger nu sedan det var ett lågprisland i slutet av 80-talet.
Jag tycker mig kunna se att det är The American Bar som fastnat på ett par bilder från Kilronan på Inishmore.
Där spelade då och då The Waterboys medan de spelade in Fisherman´s Blues inne i byn Spiddal som ligger inne på "fastlandet" från Aranöarna räknat.
Den plattan var för övrigt ljudspåret när jag och min vän Maggan åkte runt på ön tillsammans.
Oj, nu längtar jag dit igen...
Prisutvecklingen i Republiken kan väl bäst illustreras med att en Guinness på Peter´s Pub i Dublin kostade strax under 20 svenska kronor 1988-89 medan den förra sommaren på samma pub kostade närmare 45 kronor.
Sláinte!

3:12:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Tack för den faktaspäckade kommentaren! Här blir man allmänbildad! Och här skapas nya behov. Jag tror jag behöver en dos Irland kanske vartannat år. Ett makalöst land! Synd bara att det har blivit så dyrt där...

5:19:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Beträffande en annan sak du funderade över: hur kan irländare häva i sig så många öl utan att verka berusade?
Dom är vana, och dom kan ofta vara rätt bra i gasen utan att det lyser igenom :-) Dessutom är det faktiskt många irländare som dricker sparsamt eller inte alls.
Så dricker dom ju mycket Guinness (The Black Stuff) som, tro det eller ej, håller mellanölsstyrka. Inga "stora stark" alltså.
Ungdomar däremot kollar ofta alkoholhaltens förhållande till priset och dricker blaskig Carlsberg, Heineken och annan importerad lager för styrkans skull.
Dock kan man på vissa pubar, till exempel The Duke i Dublin, fortfarande få en god inhemsk lager från fat: Harp heter den.

11:09:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jag tog en öl på The Duke men jag glömde "Harpan" - om jag får kalla den så. Det får jag reparera till nästa gång - ty det måste bli en nästa gång.

8:03:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Från The Duke utgår också The Literary Pub Crawl, vilket kan vara värt att avsätta en kväll till. Öl och litteratur i en prima blandning.

10:21:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

IIB or not IIB... (Fast Hamlet var väl aldrig där?) Hur som helst: det är makalöst att Irland har fött fram så många stora författare!

5:16:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida