söndag, augusti 05, 2007

Intryck från Irland. 7

Den sjunde dagen skulle vi försöka skaffa oss en bättre inblick i Dublin.

Det vore klantigt att vara i Dublin utan att ta sig tid till ett besök här. "The Book of Kells" är inte vilken bok som helst.
En liten bit av Trinity College:
Oscar Wilde förevigad i Merrion Square:
Entrén till National Library i Dublin. Därinne fick man inte ta några bilder, men jag kan lova er: läsesalen är magnifik!

En trappa ned hade man en utställning om W. B. Yeats. Jag stannade till vid ett bildspel. Jag hörde en inspelning. Vad var detta? Det lät så tjusigt. Jo: Sinéad O' Connor läste Yeats' långa dikt "Easter 1916". Underbart vackert! Jag hade svårt att hålla tårarna borta. Det är en konst att göra en bra högläsning. Sinéads högläsning var Perfektion.

För det mesta gick vi tillsammans, men under ett par timmar gick vi var för sig. På min ensamma promenad gick jag till Saint Patrick's Cathedral. Jag trodde i min enfald att jag kunde gå in där gratis. Nix! Det kostade 5 euro att gå in. En kyrka som ett Mammons tempel? Äsch. Jag gick aldrig in.

Kameran riktad upp mot taket på en hyfsat stor galleria i Dublin:

Gick in i en skivaffär på en affärsgata. Upptäckte detta album - ett av de bästa debutalbum som har gjorts. Självklart köp!
På kvällen hamnade vi på olika pubar med levande musik. Stämning är bara förnamnet...

So far, so good.

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ett av tidernas bästa debutalbum – ja! Men också, menar jag, ett av tidernas bästa album. /Janne A

2:49:00 em  
Blogger Karin sa...

Vilka fina bilder! Blir helt sugen på att åka dit!

5:16:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Janne: Instämmer!
Karin: Tack! Irland är absolut värt (minst) ett besök!

5:55:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida