måndag, juli 23, 2007

En utmaning?

Det roar mig att äga böcker som är lite udda och sannolikt inte finns i så hemskt många svenska hem. Det här är en sådan bok - eller snarare ett häfte:
Av någon anledning som jag inte längre minns köpte - eller fick? - jag denna lilla sak den 5 augusti 1988. "För oss betyder kreativitet förmågan att tackla och lösa problemen på ett annorlunda sätt", skrev man i förordet. Oj, vilken kioskvältare! Det hade jag aldrig kunnat komma på själv. (Ironi) Man ville med detta lilla häfte på 36 sidor "(...) utmana våra förutfattade meningar, våra invanda tankemönster och rutinartade beteenden". Och så hoppades man kanske, att det skulle poppa upp en massa kreativa innovatörer som svampar ur jorden...

Men problemen man presenterade var ju inte särskilt nya. Vad sägs t.ex. om detta problem?:
"Bilda fyra lika stora trianglar.
En triangels sida skall ha längden = en sticka.
IIIIII" (Skall föreställa sex st. tändstickor - min anm.)
Tricket är att tänka i tre dimensioner. Tre trianglar står upp, den fjärde ligger ner.

Eller hur kreativt är egentligen detta problem och dess lösning?:
"En kvinna är på fängelsebesök.
- Hur är du släkt med fången du vill träffa?
- Hans mor är min mors enda barn. Vem var kvinnan?"
Tja... Vem kan vara "min mors enda barn"?

Och så tar vi det här lilla käcka problemet som kanske härstammar från förrförra seklet?:
Tricket är att ingen linje får korsa någon annan. Man kan t.ex. börja i nedre högra hörnet, gå rakt upp, sedan vika av nedåt mot mitten, därefter tillbaka till nedre högra hörnet, sedan dra det långa vågräta strecket längst ned mot vänster, sedan vika av uppåt höger till mitten, därefter snett uppåt vänster, för att därefter dra det övre långa vågräta strecket mot höger, sedan rita "locket" från höger till vänster - och avsluta det hela med det raka strecket nedåt längst till vänster.

Kreativt? Det vete katten. Tanken på kreativitetstester förefaller mig smått absurd. Vanliga skrivna tester kan man ju plugga in och lära sig svaren utantill - som t.ex. när det gäller detta häfte. Kreativiteten testas rimligtvis bäst i "skarpa lägen".

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida