tisdag, juli 24, 2007

Dennis - också en del i bildningsresan

När jag var liten brukade jag läsa Dennis. Har det gjort mig kriminell? Nej. Har det gjort mig extra busig? Nej.
Dennis var ungefär som USA:s svar på Emil i Lönneberga. Viljan var inte ond, men resultatet blev fel. Eller också blev resultatet helt rätt, fastän Dennis inte begrep hur det gick till. I det här numret av tidningen stoppar Dennis ett bankrån - i barnsligt oförstånd.

Detta kommer mig att tänka på busstreck och practical jokes. Var går gränsen? Eller är begreppen synonymer? "Hemlige Arne" i "Trazan och Banarne" tipsade om små hyss som väl alltid samtidigt var practical jokes. Ett busstreck är för mig ett hyss utan elaka avsikter, en sorts skämt som man hoppas tas med gott humör hos den som drabbas. Enligt synonymer.se är ett busstreck samma sak som rackartyg, hyss, ofog. Jag minns en gång i skolan när jag kastade radergummi på en kompis. Läraren såg det och skällde ut mig efter noter. Det var nära att han hade slagit mig. Han kallade mitt tilltag just för "ofog". Vilken torrboll.

Practical joke ligger nog närmare aprilskämt. Man lurar i någon något och just det faktum att offret tror på lögnen får lustiga konsekvenser. Att byta ut socker mot salt vid ett kafferep är definitivt ett practical joke. Är det ett busstreck? Ja, det kan jag tycka. Åter igen konsulterar vi synonymer.se och får veta, att ett practical joke är det samma som "spratt, skoj, handgripligt skämt, skälmstycke".

Dennis ägnade sig åt bådadera. Han var aldrig handlingsförlamad. Han såg till att få saker att hända. Han agerade enligt formeln "Fort men fel". För det mesta gick det åt skogen. Men ibland gjorde han faktiskt hyss av ren godhet.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida