lördag, maj 12, 2007

En onödig bok

Den här boken känns lika onödig som extra snö i Alperna.
Den är ett exempel på hur man med enkla trix kan koka soppa på en spik. De 101 sätten kunde lika gärna ha varit 80 eller 75 eller vad som helst. Men här drygar man ut det, så att hela boken blir på 128 sidor. Bokens väsentliga innehåll skulle lika väl ha kunnat publiceras som en längre artikel i t.ex. Illustrerad vetenskap.

Det är de gamla vanliga tipsen om fet fisk, kalcium, yoga, husdjur, promenader, musik, vatten, korsord, akupunktur, meditation, C-vitamin etc. etc. etc. i en salig blandning. Vi har läst allting innan på en massa olika ställen. Och så fyller man på med några "huvudbryn" och sudoku.

Men det som retar mig speciellt med den här boken är de gamla vanliga tradiga tipsen om minnesknep. Det har aldrig gått in i min skalle hur man skall komma ihåg minnesknepen, om du förstår vad jag menar. Låt oss utgå från denna lista:
1. Spett
2. Tå
3. Fe
4. Myra
5. Rem
6. Kex
7. Skjul
8. Råtta
9. Bio
10. Trio
"Du kan använda listan för att till exempel komma ihåg ett visst årtal. 1265 (året då Dante föddes) = Spett + Tå + Kex + Rem = Du tappar ett spett på din tå och den smulas sönder som ett kex, smulorna bildar ett porträtt av Dante. För att undvika fortsatta missöden binder du fast spettet med en rem." (s. 95)

Tillåt mig tvivla. Varför skulle smulorna bilda ett porträtt just av Dante? De kunde kanske lika gärna bilda ett porträtt av Cervantes? Eller Neil Armstrong? Eller Michael Jackson? Vem vet? Och vad skall jag då minnas? Att Michael Jackson vägde 65 kg när han var 12 år - eller vad? Förstår ni mig? Jag hävdar, att sådana minnesknep är värdelösa.

Etiketter: , ,

2 kommentarer:

Blogger Sånger från nedre botten sa...

Goddagens Thomas O. Självklart ska du vara med och ge oss ditt bidrag till "Sju låtar som förändrade mitt liv".

Här började det:

http://sangerfrannedrebotten.blogspot.com/2007/05/sju-ltar-som-frndrade-mitt-liv.html

Välkommen!

1:08:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

OK! Nästa post...

1:43:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida