tisdag, maj 08, 2007

Återanvänt. 23

En gång i augusti 2004 skickade jag följande mejl till ett par vänner. Jag tycker det till stor del håller än.

"Så här uttryckte sig vår justititeminister [Bodström - min anm.] nyss:
- Ett förtroende är antingen hundra eller noll. Det är aldrig till hälften.
Är det verkligen så? Tillåt mig tvivla. Jag tycker att jag kan hysa ett förtroende på c:a 75 % till någon. Har jag alltså fel då?

Och Leif Silbersky, allas vår kändisadvokat, den humorbefriade präktigheten personifierad, mannen utan självdistans, den svenska juridikens Bror Duktig, som uttalar sig i alla möjliga och omöjliga sammanhang, håller sig med begrepp som ingen annan utom han själv begriper fullt ut. Han kör nu hela tiden med ett nytt mantra: 'Han är trovärdig, men är han tillförlitlig?' Alltid när han sitter i TV-soffan som juridisk expert kommer han dragandes med detta hårklyveri: trovärdig kontra tillförlitlig. Ingen fattar egentligen vad han menar - och ingen ifrågasätter honom.

Juridiska och kriminologiska förståsigpåare får alltid stå oemotsagda. Det kvittar vilken sakkunnig person som blir intervjuad. Det kan vara Jerzy Sarnecki, det kan vara Leif G. W. Persson, det kan vara vilken juridikkändis som helst. Ingen vågar käfta emot. Journalisterna sväljer allting med hull och hår. Varför?"

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida