fredag, juni 01, 2007

De andras liv

Nu har jag äntligen sett den så kritikerrosade "De andras liv".
Mitt betyg hamnar mellan det här och det här. Att ge den här filmen högsta betyg känns stolligt. Den är ett mycket bra hantverk, manuset är skarpt, skådespelarna är duktiga och spänningen är hyfsad. Men den psykologiska skildringen är ganska tafflig. Jag håller med SvD's recensent om "klichéartat persongalleri" och "psykologiskt tam". Dessutom hade jag hört berättas om det originella slutet och att tittaren skulle bli lurad minst två gånger. Äsch. Jag kände mig inte alls lurad. Den snyggaste blåsningen i den vägen står fortfarande filmen "Blåsningen" för.

Summa summarum: inget att springa sig andfådd efter. En OK film som absolut inte är omistlig.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida