söndag, januari 21, 2007

Herzogs "Stroszek"

Av min kanadensiske bekant fick jag även låna denna:
Den är enligt mitt förmenande bättre än "Kaspar Hauser" - om man nu tvunget skall jämföra. Herzogs "Nosferatu" och "Fitzcarraldo" är de jag placerar högst, men sedan kommer "Stroszek".

Intrigen i mycket korta drag: tre personer lever tradiga och beklämmande liv i Tyskland och drömmer om att ta sig till lyckans land USA. De tar sig verkligen dit, men inte tUSAn var usa lyckans land.

Fotot är snyggt och musiken används intelligent. Detta är definitivt ingen "feel good"-film, om nu någon mot förmodan trodde det. Det här är snarare en film där Tom Waits och Bruce Springsteen möter Lars von Trier. Synen på det amerikanska samhället är knappast förskönande. De tre huvudpersonerna "flippar ut" och filmen slutar i tragikomisk galenskap - med dårpippi. "The American Dream" var ingenting för dem.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

Är det Badly Drawn Boy som spelar huvudrollen eller behöver jag glasögon?

6:25:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Omslaget är lite förvirrande, ty personen på bilden har en mycket undanskymd roll i filmen.

7:28:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida