torsdag, november 09, 2006

Miles ännu en gång

Det var den här live-dubbel-LP:n som definitivt gjorde mig till ett Miles Davis-fan. Sedan dess har jag varit i olika stark grad intresserad av hans musik. Se t.ex. detta. För mig har han alltid betytt ett långfinger i luften åt allt uppblåst och fisförnämt. Hans självbiografi är lika uppkäftig som hans musik.

OK, jag medger: jag "begriper" inte alltid hans musik. Men jag låter mig medryckas. Det finns Miles-låtar som jag bara inte kan sitta stilla till. Hans musik fungerar ibland som terapi - så är det bara. Man blåser ut hjärnan på allt möjligt bråte. Så var det - och är fortfarande - med detta dubbelalbum. Så makalöst avancerat spel som sannerligen sätter musikerna på väldigt tuffa prov.

Den här recensionen säger en hel del. Mina favoritlåtar? "Sivad", "What I say", "Funky tonk" och "Innamorata".

Etiketter: , ,

4 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

Den här skivan har jag aldrig hört talas om, men Miles var synnerligen produktiv. Hur låter den? påminner den möjligtvis om In A Silent Way som är en av mina favoriter och som gavs ut under samma period? Omslaget verkar dessutom intressant...

2:08:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Hej, Ola! Den här plattan påminner mest om "Bitches brew" och "On the corner", vill jag påstå. Det svänger!

6:01:00 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Hej själv! Har faktiskt inte hört On The Corner heller. Dags att kolla upp.

5:43:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Gör så. Hoppas du gillar den! Ingen annan än Miles Davis hade kunnat skapa sådan musik vid den tiden.

7:37:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida