tisdag, oktober 24, 2006

Fyra tunnlann bedor om dan

"Peps" är en ikon i svensk musikhistoria. Vem känner inte till honom? Jag såg och hörde honom första gången live i "mitt" läroverks aula antingen i slutet av 60-talet eller början av år 1970. Jag kan nästan återkalla i minnet hur han sjöng "Got my mojo working". Jag var ung och oskyldig och anade något snuskigt mellan raderna.
Det har hunnits plocka många sockerbetor sedan dess. Den här plattan köpte jag när jag läste på högskola. Bandet hette "Pelleperssons kapell" och mig veterligt var detta det enda album som gavs ut av det bandet. Skivan spelades in i maj och juni 1977 med den här sättningen - förutom Peps: Bertil Pettersson (gitarr, perkussion), Roland Keijser (klarinett, sopransax, tenorsax, flöjt), Brynn Settels (orgel, piano, perkussion), Lars Allan Lindqvist (giga, sång), Rolf Alm (dragspel), Per Odeltorp (bas) och Bosse Skoglund (trummor, marimba, perkussion, blockflöjt).

Du milde så det svänger gott! "Nie bitar på skånska" i reggaetakt och med en massa humor. "Auktionsvisa" handlar om en auktion på "redit bonnavis"; "Strejkvisa" börjar med "I Malmö stad pågår strejk, kille ville vittom bom" och kretsar kring kommunalarbetarstrejken där i augusti 1908. "Bedevisa" skildrar en betplockares vedermödor: det går liksom inte att leva upp till "Får du bara en grep o hacka så tar du fyra tunnlann bedor om dan!".

Jag tror Fritiof Nilsson Piraten skulle ha gillat den här plattan. Det får vi inte veta, ty han dog 1972. Jag vet i alla fall att jag tycker mycket bra om den. En kul grej så där lite vid sidan om är att den innehåller översättningar av vissa skånska ord - en del på så "bre" skånska att jag inte kände till dem tidigare. Visste du t.ex. att valkeflaga betyder tvättbräda?

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Janne A sa...

Jag tror att du har alldeles rätt om Piraten. Vid närmare eftertanke så tycker jag att Peps är något av den felande länken mellan Eli i Bombi Bitt-böckerna och Bob Marley.

7:50:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Träffande! Reggae på skånska är fräckt.

8:46:00 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Ganska måbga år senare gjorde han den dessutom på skånska som Min Trollmoj Funkar på skivan Rotblues. Jag föredrar nog faktiskt den skånska varianten.

3:38:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Sau e de nock.

5:10:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida