onsdag, augusti 23, 2006

Valet kan bli en rysare

Det är inte svårt för mig att hålla med om det mesta i detta. Jag fruktar en borgerlig valseger. Det blir i så fall det gamla vanliga "Sköt dig själv"-stuket - och "Allt är ditt fel".
"Har du inte råd att köpa privat det som tidigare finansierades med skatter? Nähä, vad angår det mig? Sköt dig själv. Ta tag i ditt liv. Alla har samma chanser. Mer till de rika och mindre till de fattiga. Ty de rika har gjort sig förtjänta av mera och de fattiga är lägre stående varelser som skall hållas nere. Vem som helst kan bli vad som helst. Om du inte lyckas, så är det ditt eget fel."
Ja, ungefär så går de på, de borgerliga. Jag saknar Roy Anderssons små, små kortfilmer som visades för en massa år sedan, inför ett annat val. Ni minns väl scenen där sjuksköterskan puttade in sängen med den sjuka gamla damen in i ett kalt, mörkt rum som mest påminde om ett bårhus? Ingen medkänsla, ingen omvårdnad, ingen omtanke. Jag är rädd för att det blir verklighet om Reinfeldt & kompani skall styra och ställa. I deras Sverige finns det inte plats för fattiga, sjuka och andra bromsklossar i det perfekta kapitalistiska systemet.
Samtidigt tycker jag, att sossarna har blivit en samling pampar som bara dunkar varandra i ryggen och har tappat kontakten med verkligheten. Tage Erlanders ord om att lyssna på "rörelsen" känns oerhört avlägsna. Och V håller på att trilla ur riksdagen. Puh, det här valet kan bli en rysare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida