söndag, augusti 20, 2006

Spårat - som för längdskidåkning

Är asfalt av sämre kvalitet nuförtiden? Visst varade väl asfalt längre förr? Tanken slog mig när jag körde bil i dag. Drygt sex timmar på våta och farliga asfaltvägar gjorde mig lite skraj. Jag fick sitta på helspänn hela tiden för att inte vattenplana ut från vägen - och kanske ut ur livet. Tricket var att välja ett spår som inte redan fanns där p.g.a. utnötning. Nog tycker jag att det är dålig asfalt som bildar djupa urgröpningar där folk kör mest - det påminner om preparerade spår för längdskidåkning. Inte var det väl så t.ex. på 60-talet? Vad är det för undermålig asfalt som används nu? Och varför måste den vara svart? Den reflekterar ju nästan inget ljus alls. Hur rimmar detta med Vägverkets nollvision? Om man riskerar vattenplaning varje gång man kör bil på blöt asfalt, så kommer många, många människor att dö i trafiken p.g.a. dålig asfalt.

2 kommentarer:

Blogger Janne A sa...

intressant iakttagelse, jag känner igen det du beskriver. För du har säkert rätt, asfalten måste vara sämre nu än förr.

9:43:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

TusenFALT sämre asFALT.

3:45:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida