onsdag, augusti 09, 2006

Återanvänt. 1

Det är knappast en nyhet för den trogne läsaren av denna blogg: Jag har försökt att ge ut en bok. Mina ofta krampartade krior har jag samlat i en pärm som jag helt enkelt kallar "Thomas' blivande författarskap". Jag kommer att återanvända en del av materialet här. Jag väljer ut sådant som jag fortfarande tycker är ganska OK. Här nu en prosadikt från 1986:
De auktoritära lakejerna
(Tack till Milgram och Miller)
De blinda lydarna
de rädda skrikarna
de nöjda slavarna
de vilsna efterföljarna
de vettlösa vetarna
de uppblåsta nollorna
de stressade slarvarna
de blåögda bödlarna
de löjliga preciöserna
de stångande dumskallarna
de hjärndöda hjärntvättarna
de viljelösa fåren
de inställsamma vargarna
de okänsliga känsloblottarna
de principfasta imbecillerna
de väluppfostrade torterarna
Se dem, lika allihop
Se dem strutta omkring
Se dem skrävla högt i hop
Se dem hoppa i ring
Ingen egen tanke
ingen egen känsla
inget eget beslut
inget eget ansvar
I deras tomma ögon
ser vi döden
Av deras buttra miner
lär vi ondska
Hos deras stela kroppar
ser vi rädsla
Med deras sätt att vara
blir vi Eichmann

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida