söndag, juni 04, 2006

Scusi, Jussi

Det här föreställer en del av omslaget till en LP. (Det går inte att scanna in ett helt LP-omslag. Men i det här fallet missar du inget väsentligt.) Jag hade glömt bort att jag ägde denna platta. En förskräcklig blunder - att glömma det.
Här finns det anledning att ställa ett par saker till rätta. I en tidigare post lovordade jag - rättvist - Tommy Körberg för hans tolkning av "O helga natt". Jag nämnde då, att förståsigpåare menar att Jussi Björlings version av samma stycke var odiskutabelt bättre. Det kunde jag inte fatta: Hur skulle någon kunna sjunga bättre än Tommy Körberg? Nu fattar jag. Jussi kunde.
Det här är just odiskutabelt bra. Den person som inte hör att detta är gudomligt vacker sång är det något fel på. "End of discussion".
Här förekommer stycken av Bizet, Verdi, Gounod, Puccini, Händel, Grieg m.fl. Så proffsigt, så bra och så känsligt att man måste instämma med rubriksättningen på omslagets baksida: "En av vår tids största sångare" eller, med den engelska parallelltexten, "One of the greatest".
Läs mera om Jussi t.ex. här.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida