fredag, juni 02, 2006

Vilseledande

En gång såg jag en kvinna med ett stort (rättvänt) kors i sten runt halsen. Det där väckte min nyfikenhet, så jag gick fram till henne och började prata med henne. Efter en liten stund frågade jag varför hon hade ett så stort kors runt halsen. Tro nu inte, att hon var troende. Nej, snarare tvärtom. Hon tyckte, att präster var hycklare. Bibeln var bara en saga och kristendomen var en stor bluff. Så - varför hade hon ett kors runt halsen? Hon bar det bara därför att hon tyckte det hade en tilltalande design. Huvudorsaken till att hon hade smycket runt halsen var att det var gjort av ametist. Och hon gillade ametist.
Suck. Sådant får mig att misströsta om mänskligheten. Jag menar, att ett kors inte är vilken symbol som helst. Det måste hanteras med respekt och vördnad. Om man bär ett kors runt halsen, så signalerar man vissa saker. Jag menar vidare, att denna tidigare beskrivna person inte hade alla hästar i stallet, hissen gick inte hela vägen upp, alla anrop gick inte fram etc. Att bära ett (rättvänt) kors runt halsen och samtidigt förakta kristna är vilseledande varubeteckning.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida