fredag, juni 02, 2006

Symbolik?



Ur min samling med märkliga vykort väljer jag denna gång detta kort. Det går inte att utläsa någon copyright, så därför lägger jag ut det helt utan vidare. Vad ser vi? Två lättklädda damer inbegripna i närkontakt. Vi kan förmoda, att de brottas. Fötternas placeringar, tycker jag, tyder på det. De verkar ju inte vara placerade för dans?

Men vad har dessa kvinnor på sig? Är det inte misstänkt likt den amerikanska flaggan, det där tyget som hon till höger har svept runt sig? Och vad har i så fall kvinnan till vänster på sig? Rysslands flagga? Förmodligen togs kortet någon gång i slutet av 1800-talet och då fanns ju ännu inte Sovjetunionen.

Vi kan vidare förmoda, att detta är ett s.k. franskt kort. De visade ofta lättklädda damer i syfte att upphetsa manliga tittare. Jag kan meddela, att det behövs mer för att hetsa upp män i dag.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida