söndag, juni 04, 2006

Ferrys solodebut

Det här kanske är världens bästa cover-album:
Bryan Ferrys första soloplatta hette "These foolish things" och släpptes 1973. Jag minns att jag köpte LP'n på Gleerups i Lund. De hade f.ö. en fantastisk skivavdelning på den tiden. Plattan producerades ypperligt av mr Ferry själv, John Porter och John Punter. Låtvalet var fräckt originellt: "A hard rain's a-gonna fall", "It's my party", "I love how you love me", "Loving you is sweeter than ever" m.fl. Lysande bra melodier framförda helt briljant. Och så doa-doa-tjejerna! Ah, de kallade sig "The Angelettes" och de sjöng som änglar.
Ingen skivsamling är komplett utan den här.

Etiketter:

6 kommentarer:

Blogger Janne A sa...

Ja, kanske det. Mycket tilltalande platta. Och visst är det väl också ett av rockens första coveralbum? Bowie släppte Pin-Ups samma år, men några månader efter Ferry, vill jag minnas.

9:12:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

"Pin-Ups" kom visst ut i november '73, men när denna platta släpptes har jag inte lyckats ta reda på.

10:34:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Alltså, mera exakt: När under '73 släpptes den?

10:36:00 em  
Blogger Janne A sa...

Vet ej, jag kan ju minnas fel också. Men jag har för mig att det ryktades att Ferry ville stämma Bowie för att denne stulit idén att göra en cover-LP.

11:17:00 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Loving You Is Sweeter Than Ever finns även att avnjuta med The Band på livedubbeln Rock Of The Ages där Bob dyker upp och bl a sjunger den där fina "hooooow dooees it feeeeeeeeeeeel, to beeeee ooon youuuuur ooooouuuuwn". Bör höras.

1:50:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

janne a: Du har rätt om stämningen.
ola: Oj, det där måste jag kolla upp.

2:52:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida