söndag, augusti 30, 2009

Kolla hjärnhalvorna

Det går nog trender i allting. Just nu verkar det inte vara särskilt trendigt att prata om hjärnhalvorna. Därför skriver jag nu denna bloggpost - för att gå mot strömmen.Jacquelyn Wonders och Priscilla Donovans bok "Använd båda hjärnhalvorna - och lyckas bättre på jobbet" (Forum, 1984) kom ut i en tid då det var väldigt mycket fokus på hur de olika hjärnhalvorna jobbade på skilda sätt. Jag har alltid varit fascinerad av det fenomenet, men nuförtiden verkar jag vara ganska ensam om det intresset. Det verkar också vara så, att de flesta tror att ämnet är färdigbehandlat - att det inte finns något att tillägga. Folk som bara har läst någon artikel i "Illustrerad vetenskap" eller "Forskning & framsteg" tror att de därmed har läst allting som är värt att veta. Det tror inte jag. Därför vill jag påminna om en "gammal goding" i genren "Böcker om de båda hjärnhalvorna". (Nota bene: Jag påstår inte att dessa fakta fortfarande gäller eller att nuvarande hjärnforskning står kvar på samma fläck. Jag säger bara, att denna bok är värd att läsa - och att detta var en del av den sanning som gällde 1984.)

"En person med båda hjärnhalvorna väl utvecklade växlar utan svårighet mellan dem. Hos några sker emellertid inte en markerad lateralisering, vilket ger upphov till en konkurrensbetonad spänning mellan de båda språkcentra. Resultatet kan bli stamning eller läs- och skrivsvårigheter - vederbörande verkar ambivalent och beslutssvag därför att två inre talare ständigt är i dispyt med varandra." (s. 25)

"Strakt lateraliserade individer rör sig mer fullständigt in i den vederbörliga halvan (det vanligaste bland män), medan mindre lateraliserade personer (det vanligaste bland kvinnor) utför en uppgift i båda halvorna." (s. 28)

"Vänsterdominerade är oftast 'högerögda' och tittat först åt vänster (...)" (s. 39)

"Högerdominerade tycker om förändringar därför att de är visuellt och fysiskt orienterade. De uppskattar det annorlunda, det disharmoniska, det skiljaktiga." (s. 39)

"Högerdominerade frodas i frihet och skyr jämförelser." (s. 40)

"När högerhjärnade skall tala offentligt tappar de ofta tråden och når inte fram till några slutsatser. (...) Högerdominerade är impulsiva och tycker om improvisationer. Vänsterhjärnade tror gärna att något som inte är planerat och strukturerat är värdelöst." (s. 41)

"Textning är mer bildmässigt än skrivstil och föredras därför av många högerhjärnade (...) Om (...) högertummen [vid det s.k. tumprovet - min anm.] kommer överst dominerar högerhalvan, och motsatsen gäller för vänster tumme." (s. 44)

Samtliga dessa citat är hämtade ur första avdelningen - "Hjärna och prestation". Bokens två övriga delar heter "Förflyttningsmekanismer" och "Hela hjärnan i arbete". "Förflyttningsmekanismer" har kapitelrubriker som "Inre brainstorming", "Visualisering" och "Varför inte lika gärna tvärtom?", medan "Hela hjärnan i arbete" består av kapitlen "Kommunikationer", "Minnet", "Stress" m.fl.

I ett kapitel tar författarna upp "Ta upp tråden igen". Olika människor har olika lätt eller svårt att s.a.s. komma tillbaka till ämnet när de har blivit avbrutna. "Högerdominerade personer är extremt känsliga för världen omkring sig och behöver längre tid för att ta upp tråden än vänsterdominerade." (s. 244)

Boken innehåller även ett test som förmodligen kan avslöja vilken av dina hjärnhalvor - om någon - som är dominerande. Man kan markera sitt resultat på en vänster-höger-linje, och det anses vara fördelaktigt om den där markeringen hamnar nära mitten. Då, kan man förmoda, använder man båda hjärnhalvorna effektivt. Min rekommendation är: läs boken och försök lista ut om du använder dina båda hjärnhalvor på ett vettigt sätt!

Etiketter: , , ,

1 kommentarer:

Anonymous Emil sa...

Goddagens, jag tänkte börja med att säga att jag delar din fascination av våra hjärnhalvors olika "styrkor".
Jag tyckte, dock, att citatet från s. 25 "En person med båda hjärnhalvorna väl utvecklade växlar utan svårighet mellan dem" känns lite fel, jag skulle vilja säga att man med väl utvecklade hjärnhalvor innehar en förmåga att använda dem samtidigt, för att angripa ett problem från båda vinklar, så att säga.
//Emil

12:46:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida