onsdag, augusti 26, 2009

Världens bäste gitarrist?

Jag är inte överens med Time Magazine om detta. För det första är det så förutsägbart och mesigt att ständigt och jämt utse Jimi Hendrix till världens bäste gitarrist. Han dog så ung att han inte hann göra så mycket. Ritchie Blackmore har hunnit med mer. Så här ser min personliga och klart subjektiva lista ut:

1. Ritchie Blackmore
2. Carlos Santana
3. Jimi Hendrix
4. David Gilmour
5. Eric Clapton
6. Mark Knopfler
7. Neil Young
8. Frank Zappa
9. Richard Thompson
10. Stevie Ray Vaughan

Det är tycke och smak... Jimmy Page funkar inte på mig. Inte Yngwie Malmsteen heller. Och inte John McLaughlin. Och inte Larry Coryell. Och inte Slash. Och inte...

Etiketter:

6 kommentarer:

Anonymous Ingemar sa...

Din lista är förstås beroende av ditt eget tyckande och dito musiksmak, men med tanke på namnen du räknar upp så saknar jag faktiskt Tony Iommi.

Med tanke på att den mannen bara har tre fingrar på sin grepphand, men ändå lyckas få till såväl doomiga riff som njutbara solon är minst sagt beundransvärt!

10:52:00 fm  
Blogger Jah Hollis sa...

Andrés Segovia?
Marc Ribot?

11:13:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Robin Trower?
Mississippi John Hurt?
B. B. King?
Jeff Healey?
Etc.
O.s.v.

10:13:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Jack bruce har ju under drygt ett år nu tagit upp sitt gamla samarbete med Jack Bruce.
Inte illa:
http://www.jackbruce.com/2008/default.htm

http://www.youtube.com/watch?v=zWkkpK_KnVw

11:38:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Du menar Robin Trower, tydligen. Mäkta bra samarbete!

5:03:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Naturligtvis. Kommentaren bara försvann när jag först skrivit den och sedan blev det viss fel när jag skrev om den i en hast. :-)

10:52:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida