lördag, januari 17, 2009

Go for it, Marie-Louise!

Nyhetsmorgon på TV4: Marie-Louise Ekman blev intervjuad med anledning av att hon är ny chef för Dramaten. Låt mig säga så här: om jag hade varit med i en samverkansgrupp el. likn. och intervjuat henne inför anställningen, så hade jag tänkt "Henne ska vi ha!". Om jag hade fått bestämma ensam, så hade jag anställt henne på direkten. I mina ögon gjorde hon ett mycket bra intryck. Jag tror, att hon kan lyfta Dramaten till nya höjder. Jag förväntar mig nu flera fantastiska föreställningar på Dramaten under hennes ledarskap.

Jag gillar särskilt det hon sade om klassiker och om dumhet. Hon menade, att Dramaten måste värna om klassikerna. Det gillar jag. Hon ansåg också, att ingen teaterbesökare skall behöva känna sig dum när h*n går på Dramaten. Även det gillar jag.

För övrigt anser jag, att Dramaten skulle kunna ägna sig åt klassikerna enbart. Varje medborgare borde någon gång i sitt liv få en chans att se en pjäs av exempelvis Shakespeare, Tjechov, Ibsen, Strindberg eller O'Neill. En riktigt bra teaterföreställning skall krypa in under skinnet och kan förändra ditt liv.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida