fredag, januari 16, 2009

Debatt med hat - och några banala tankar

Jag såg på nätet "Debatt" om Liza Marklunds bok "Gömda" och om Gaza. Man kan väl säga, att det var låsta positioner i fråga om Gaza. Och ingen ändrade väl ståndpunkt p.g.a. programmet.

Två saker slog mig särskilt. Dels den infantila intoleransen som yttrade sig i att man vägrade titta på sin motståndare, dels den lugna och sakliga framtoningen hos Eli Göndör. Jag är ingen expert på det aktuella kriget, men nog tycker jag att Göndör har en poäng här. Det är inte konstigt om Israel har känt sig hotat. Hur mycket skall Israel finna sig i utan att försvara sig?

Var kommer allt hat ifrån? Varför kan man inte behandla varandra med ömsesidig respekt och tolerans? Beror det på indoktrinering ända från tidig barndom? Varför kan man inte bara ha överseende med olikheter? Inte går jag omkring och hatar muslimer, inte går jag omkring och hatar araber, inte går jag omkring och hatar palestinier, inte går jag omkring och hatar och hatar och hatar. Jag låter inte hat ta över min själ. Jag konstaterar bara "Jaha, vi tycker helt olika i den här frågan. OK. Du kan väl få leva ditt liv på ditt sätt så länge du inte skadar någon annan, men du får inte hindra mig från att leva mitt liv på mitt sätt så länge jag inte skadar någon annan. Vi är definitivt inte överens, men vi behöver ju inte döda varandra för den sakens skull."

Var kommer allt hat ifrån? Varför kan man inte bara lägga ned alla vapen och säga: "OK. Det är så här: vi kommer aldrig någonsin att bli överens. Låt oss sluta hata varandra. All den energi vi förbrukar till att hata varandra skulle kunna användas till mycket bättre saker. Låt oss bli konstruktiva i stället för destruktiva. Detta hatfyllda spel vi håller på med är ett förlora-förlora-spel. Ingen kan vinna, ty när den ena parten tror sig ha vunnit, så börjar den andra parten genast att förbereda sig för hämnd. Hämnd föder hämnd föder hämnd i en oändlig spiral. Det finns inget slut på denna konflikt så länge någon vill hämnas. Låt var och en få sköta sitt så länge det inte skadar någon annan."

Banala tankar? Ja, kanske det. Men de har aldrig testats i verkligheten...

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida