torsdag, november 13, 2008

Stenkastning i glashus

Nu skall jag kasta sten i glashus, eftersom jag själv på sätt och vis har utnyttjat systemet varje gång jag har länkat till exempelvis videosnuttar som någon lagt ut på YouTube. Det är klart att uppropsförfattarna har rätt. De som kallar sig pirater är tjuvar och parasiter när de lägger ut material som de inte har rätt att lägga ut.

Det är alldeles självklart att kompositörer, författare, regissörer och andra upphovsmän till konstnärliga produkter skall ha ersättning för sina skapelser. Hur kan man komma på tanken att de skall jobba gratis? Kräver vi av bilmekaniker att de skall utföra sina tjänster gratis? Kräver vi att massörer skall jobba gratis? Kräver vi gratis sjukvård? Eller: Kräver vi att få gå på bio gratis? Kräver vi att böcker inte skall kosta något? Etc. Svaret är Nej! på samtliga frågor.

Varför skall just konstnärligt skapande individer förväntas acceptera fildelning utan att få något i ersättning? Tanken är ju egentligen absurd.

Lagförslaget har retat gallfeber på massor av bloggare. Man är rädd för att gå miste om en massa gratis godis och man är skraj för att den personliga integriteten skall kränkas. Håhåjaja. Hur kan det komma sig att det ofta är personer som inte har rent mjöl i påsen som värnar om den personliga integriteten? (Att jag skriver under ett alias beror på att jag inte vill få otrevliga påhälsningar eller hot mot mig själv eller min familj efter det att jag har skrivit något provokativt.)

Man är dessutom rädd för att lagen skall öppna avgrunder. Det blir fritt fram för bluffakturor från blufföretag, hojtar man. Det kan dimpa ned räkningar från Sonny om att sonen i huset har lagt ut senaste biten med Pisse Mugg på YouTube. Målsman får byxångest och vågar inte bestrida. Suck.

Och hur skulle en massa bloggar se ut om inte deras upphovsmän kunde lägga ut en massa videosnuttar och annat som de knyckt? Hur skulle det se ut om alla bloggare endast får använda helt eget material? Jag lovar: mycket torftigare. Därför högaktar jag bloggare som bygger sina bloggar enbart på egna ord, egna bilder och eventuellt annat "egentillverkat" - och ändå åstadkommer bra bloggar.

Att många bloggar gratis är inget konstigt. Det är självvalt. Om man vill tjäna pengar på det, så kan man t.ex. använda annonser. Man kan också - som en del har gjort - göra om sin blogg till en bok och tjäna (lite) pengar på bokförsäljningen. Men som regel är en blogg mindre konstnärligt intressant än en riktig, utgiven bok (som inte tidigare varit en blogg). En blogg har för det mesta s.a.s. mindre verkshöjd jämfört med en saluförd bok. Bloggar är ju hemskt ofta bestående av bloggposter som endast är reaktioner på någonting som andra har gjort. Man kommenterar dagshändelser, man tipsar om nya böcker, filmer etc. Bloggar är ytterst sällan helt självständiga skapelser, om ni förstår vad jag menar. De som skriver bloggar försöker ofta förtvivlat att hitta ett eget uttryck, en egen form. Men i denna hysteriska strävan blir deras bloggar oavsiktligt märkligt lika varandra.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida