torsdag, november 06, 2008

Dagens irritationsobjekt

Man skall inte diskutera smak. Det är bortkastad tid. I dag hade jag anledning att bli irriterad över en smaksak.

Jag påstod vid lunchen, att jag inte tycker om rödvin som är strävt. Jag hatar det. Strävt rödvin undviker jag som pesten.

För detta blev jag nästan hånad. Besserwissrarna vid lunchbordet undervisade mig om att det helt beror på vad man äter till det sträva vinet. Med rätt mat till smakar vinet gott. Det må kanske så vara, men jag vill inte att vinets förmåga att bereda smaklig njutning skall vara beroende av vilken mat man äter. Jag vill att vinet skall smaka gott oberoende av maten. Det finns sådana viner - det vet jag.
Strävt rödvin är en onödig produkt. Den får tungan att skrumpna ihop som ett russin i öknen. Så tycker jag. Och jag har rätt att tycka vad jag vill. Sedan får besserwissrar påstå vad som helst. Jag vet vad jag tycker om och vad jag inte tycker om.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida