onsdag, september 17, 2008

Beck funkar inte på mig

Skicklighet är inte allt. Det finns vissa musiker som inte når fram till mig hur de än anstränger sig. Tyvärr, får jag väl säga, är Jeff Beck en av dem. Jag har sett och lyssnat på den här: Den ger mig aldrig gåshud. Jag är besynnerligt oberörd. Jag begriper, att Jeff Beck är en fruktansvärt duktig gitarrist, men jag känner nästan ingenting när jag hör honom spela. Det är likadant med t.ex. John McLaughlin, Larry Coryell, Al Di Meola och Paco de Lucia. Jag fattar väl att de är duktiga, men de når aldrig in till mitt innersta. Jag tänkte ett tag, att det måste ha med avsaknaden av ord att göra. Men nej, det stämmer inte. Lyssna och se på den här biten med Jeff Beck, så kanske du förstår vad jag menar.
Några gitarrister som däremot kan få mig att lipa, ge mig gåshud och göra mig väldigt starkt berörd (även utan ord) är Jimi Hendrix, Ritchie Blackmore, Carlos Santana, Dave Gilmour, Mark Knopfler, Eric Clapton, Richard Thompson och Ry Cooder. Kolla den här videon med Carlos och håll med mig.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida