måndag, augusti 25, 2008

Världens 100 bästa böcker?

I ett nummer (1.663 från den 10 augusti) av den spanska tidningen EPS (El Pais Semanal) har 100 spanskspråkiga författare (escritores) listat de böcker som de tycker är de bästa böckerna genom tiderna. Var och en har fått nämna fem verk. Man kan ju tycka, att författare borde veta vilka böcker som är bäst. Ungefär som regissörer borde veta vilka filmer som är bäst.

Här kommer en lista på alla tiders 20 bästa böcker - enligt artikeln i EPS:
1. Miguel de Cervantes: Don Quijote
2. Marcel Proust: På spaning efter den tid som flytt
3. Homeros: Odysséen
4. Franz Kafka: Processen
5. Franz Kafka: Förvandlingen
6. Leo Tolstoj: Anna Karenina
7. Herman Melville: Moby Dick
8. Anton Tjechov: Noveller
9. Leo Tolstoj: Krig och fred
10. Jorge Luis Borges: Ficciones
11. Federico García Lorca: Poet i New York
12. Fjodor Dostojevskij: Bröderna Karamasov
13. Fjodor Dostojevskij: Brott och straff
14. Bibeln
15. Thomas Mann: Bergtagen
16. Juan Rulfo: Pedro Páramo
17. James Joyce: Odysseus
18. William Faulkner: Stormen och vreden
19. Gustave Flaubert: Madame Bovary
20. Tusen och en natt

På plats 82 hittar man Marx' och Engels' "Kommunistiska manifestet" och på plats 100 Simone de Beauvoirs "Det andra könet". Ja, ja. Det är som det brukar vara med listor... Jag håller med om en del och jag protesterar vilt mot en del. När jag ser den här listan, så misstänker jag att många har röstat mot sin egna övertygelse. Man har antagligen krystat fram var sin lista som man tror att den borde se ut.

Hur kan Kafkas "Förvandlingen" hamna så högt upp? Det är ju bara en liten surrealistisk-absurd novell. Det finns Hemingway-noveller som i alla fall jag tycker är bättre. Och varför hamnar en del sömnpiller här? Jag minns att jag har läst en lista över litteraturhistoriens tråkigaste verk. Där fanns "Moby Dick" med bland de värsta. Jag tror också, att Joyces "Odysseus" hade en tätposition på den pinsamma listan. Etc.

Kan det vara så, att man tänker: "Det här är så konstigt så att jag inte begriper mej på det. Då måste det vara fint!" ?

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida