tisdag, juni 17, 2008

Glass med konstigheter i sig

Den här glassen är god. Det kan jag inte förneka. Men jag undrar: Vad är det jag får i mig när jag äter den?
OK, här finns grädde, mjölkråvara, socker, glykos, vegetabiliskt fett och aromämne. Låt gå för det. Men alla E-nummerna? De förklaras bara delvis här. De E-nummer som nämns är E401, E107, E410, E412, E471, E120, E133 och E141. E107 finns inte alls med på listan. Jag misstänker ett skrivfel och tror, att det skall vara E407. I så fall finns följande ämnen med i denna glass: natriumalginat, karragenan, fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, mono- och diglycerider av fettsyror, karmin, briljantblått FCF och klorofyll-kopparkomplex. Jaha. Thanks for the information. Och vad gör jag nu då? Skall jag känna mig oroad - eller vad? Sådan här information kan man lika gärna leva utan.

Om vi "gräver" vidare så hittar vi t.ex. detta:
"1.1) AlginsyraTillåtet emulgeringsmedel (E 400) i Sverige; får användas i alla livsmedel som får innehålla tillsatser utan mängdbegränsning. Vanligen upp till 1 %.2) Alginsyrans salter Tillåtet emulgeringsmedel (E 401-E 404) i Sverige; får användas i alla livsmedel som får innehålla tillsatser utan mängdbegränsning. Särskilt natriumalginat (E 401) och kalciumalginat (E 404) används, i mängder upp till 1 %. 3.1) PropylenglykolalginatTillåtet emulgeringsmedel (E 405) i Sverige; får användas i margarin, majonnäs, glass, godis och liknande söta produkter och för att stabilisera ölskum."
på den här sidan:
http://www.shenet.se/ravaror/alginater.html

Vidare från samma källa - nu om karragenan: "Algen blev vanlig i karameller på 1800-talet och under andra världskriget åts den mycket som grönsak. Idag är karragenan (E 407 Karragenan) ett vanligt förtjockningsmedel, geléringsmedel och stabiliseringsmedel. Det får användas i alla livsmedel som får innehålla tillsatser utan mängdbegränsning. Typiskt i såser, godis, sylt, mjölkprodukter och glass, där det förhindrar kristallisering genom att binda vatten. För hemkonservering finns t ex Röd Melatin som doseras med 0,5-1 % i geléer och sylt."

Ja, så där får man hålla på och leka detektiv. När det gäller guarkärnmjöl, så kan vissa personer vara allergiska mot det under vissa förutsättningar. Men när vi letar vidare, så kan vi t.ex. finna detta:
http://hem.passagen.se/enummer/enr01.html - och då börjar man undra... E120 och E133 verkar ju inte alls ofarliga.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida