lördag, maj 10, 2008

Säsong 1 av "Mord i sinnet"

Ett hyfsat bra fynd, tycker jag. Härom dagen var jag inne i en lokal där man sålde bl.a. en massa DVD-filmer och CD-album till låga priser. De billigaste sakerna kostade 10 kr styck. Och så gick man ut med "50 % dras av i kassan". Då blev jag nyfiken. Alltså tog jag mig dit för en liten inspektion. "Uppdrag granskning": kunde man göra fynd? Min instinkt sade mig, att här skulle 99,9 % vara skräp och strunt. Ungefär så blev det. Du kan lita på mig. Men när jag nästan helt och hållet hade gett upp hoppet om att hitta något vettigt och köpvärt, så fann jag detta: Säsong 1 med tre avsnitt, baserade på Val McDermids böcker med psykologen Tony Hill i en av de viktigaste rollerna. Allt detta för 45 kr - inte illa. I original hette TV-serien "Wire in the blood". Här kan det lätt bli lite förvirrat. Boken "Wire in the blood" hette på svenska "Under ingrodda ärr" och den kom ut i sin första svenska upplaga 1998. Två år tidigare hade den första svenska upplagan av "Sjöjungfrun sjöng sin sång" kommit ut. Och i denna lilla förpackning med tre DVD är den första just "The mermaids singing". Men inte heter DVD nr 2 "Wire in the blood", vilket man skulle kunna tro. Å nä, den heter "Shadows rising". DVD nr 3 heter "Justice painted blind". Inte stämmer de titlarna överens med boktitlarna - allt för att öka förvirringen.

Nå, jag tycker att engelska kriminalserier är odiskutabelt bättre än svenska dito. Engelsmännen har "levererat" Dalgliesh-deckarna, Morse-deckarna och "I mördarens spår", för att nu bara nämna tre mycket sevärda serier. Det är ju rent märkligt att vi inte kan få till det när det gäller spännande TV-serier. T.o.m. danskarna är bättre på det än vi, t.ex. med "Mordkommissionen" och "Brottet".
Kan vi vara så utan talanger i detta land? Det har jag lite svårt för att tro. Det måste nog handla om attityder inför filmskapande, regi, skådespel och manuskript. Det verkar som om det "knyter sig" när vi skall försöka åstadkomma någon spännande TV-serie. Det blir lätt taffligt filmande, dåligt skådespel, torftiga manus etc. Vi kanske borde åka till England - eller Danmark - på studiebesök och försöka lära oss ett och annat?

För övrigt anser jag, att långa serier om seriemördare är överskattade. Det blir liksom för mycket av allting. Det saknas finess och fingertoppskänsla.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida